Keresés a hírekben

A Kano-modellről
Szerző: Fábián Zoltán
12 éve még újdonság volt az érintőképernyős okostelefon, melyet az akkor még zenelejátszóiról és grafikai munkaállomásairól ismert Apple jelentett be. Az akkori nagy technológia cégek vezetői kétkedve legyintettek a nyomógombok nélküli telefonra, ma pedig már csak a magas szintű szöveges- és beszédkommunikációs elvárásokkal rendelkező üzletemberekre koncentráló Blackberry kínál teljes klaviatúrával rendelkező okostelefonokat. Hogyan legyünk újító piacvezetők, vagy hogyan kerüljük el, hogy vállalkozásunk a lemaradók közt találja magát?
Az ipar 4.0-ás fejlesztések kiindulópontja a vevői elvárások pontos ismerete. Az Ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt résztvevői ezeket az elvárásokat a program tervezési fázisában, az Egyszerű Fejlesztési Terv elkészítésének első lépéseként, a Kano-modell segítésével határozzák meg. A Kano által kidolgozott modell a termékek jellemzőit négy kategóriába sorolta a felhasználók szemszögéből, az elégedettség és a teljesítmény szintje alapján.

Alaptulajdonság:
Egyszerűen megfogalmazva ezek azon követelmények, amelyeket az ügyfelek elvárnak, magától értetődőnek tekintenek. Ha jól teljesítik, az ügyfelek semlegesek, de ha rosszul végzik, az ügyfelek nagyon elégedetlenek. Kano ezeket a követelményeket "Muszáj"-nak nevezte el, mivel ezen tulajdonságok kiváló teljesítése tulajdonképpen a piacra lépés ára. A szállodákban a tiszta szoba biztosítása például alapvető szükséglet.
Egydimenziós tulajdonság:
Ezek azok a tulajdonságok, amelyekkel általában két céget összehasonlítanak, amelyekben a vállalatok versenyeznek. Hotelek esetén ilyen lehet például az elhelyezkedés.
Indifferens tulajdonság:
Ezek a tulajdonságok olyan szempontokra utalnak, amelyek se nem jók, se nem rosszak, és nem eredményezik sem a vevői elégedettséget, sem az ügyfél elégedetlenségét. Ez kulcsfontosságú lehet a termék tervezésénél és gyártásánál, mert a fogyasztók nincsenek tisztában a megkülönböztetéssel. Fontos, hogy ezeket a tulajdonságokat azonosítsuk a termékben, szolgáltatásban és elhagyjuk őket, ezáltal csökkentsük a termelési költségeket. Ma már ilyen lehet a szállodai szobában elhelyezett vezetékes telefon.
Ellentétes tulajdonság:
Ezek az attribútumok nagy mértékben függnek az egyes vevők preferenciától, pl. némelyek alapvetően elutasítják a high-tech tulajdonságokat és az egyszerűséget tartják szem előtt. Ezeknél a vevőknél egy általunk jónak minősített tulajdonság vevői elégedetlenséget jelenthet. Például a szállodai hirdetésekben olyan luxus minőségről árulkodó fényképek elkészítése, amelyek miatt olyan magas elvárásokat támasztanak az ügyfelek, amelyek a látogatás során a hotel valójában nem tud biztositani.
Vonzó tulajdonság:
Ezek a tulajdonságok elégedettséget biztosítanak, ha teljesülnek, de nem okoznak elégedetlenséget, ha nem teljesülnek. Ezek olyan jellemzők, amelyek általában nem várhatóak. Az ilyen jellegű minőségi tulajdonságok váratlanok, az ügyfelek örömét keltik, és gyakran kimondatlanok. Ha egy hotelben üdvözlő cédulát, ajándék bonbont helyeznek el a szobában.
Az egyes jellemzők besorolása a megfelelő kategóriákba csak körültekintő munkával lehetséges. A leginkább elterjedt módja az egyes jellemzők két eset alapján történő értékelése, melyet az ügyfelekkel kapcsolatot tartók vagy akár az ügyfelek megkérdezésével (akár e-mailben, Google űrlapok vagy egyéb online kérdőívek segítségével, pl. SurveyMonkey vagy Survio) lehet megtudni:
A Kano-kérdőív kitöltéséhez az Ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt résztvevői segítséget is kapnak: a termelési, szolgáltatási jellemzőket egy excel táblázat 5 fokozatú skáláján értékelhetik, melyek összesítése alapján megkapják, hogy az egyes jellemző milyen tulajdonságkategóriába tartozik. Az így kapott információk alapján állíthatják össze Ipar4 fejlesztési elképzeléseiket, melyeket az Ipar 4.0 tervezés workshopokon megtanultak alapján önállóan, iparfejlesztési tanácsadójuk, vagy a tervek kidolgozásában együttműködő partnereink segítségével tehetik meg.
12 éve még újdonság volt az érintőképernyős okostelefon, melyet az akkor még zenelejátszóiról és grafikai munkaállomásairól ismert Apple jelentett be. Az akkori nagy technológia cégek vezetői kétkedve legyintettek a nyomógombok nélküli telefonra, ma pedig már csak a magas szintű szöveges- és beszédkommunikációs elvárásokkal rendelkező üzletemberekre koncentráló Blackberry kínál teljes klaviatúrával rendelkező okostelefonokat. Hogyan legyünk újító piacvezetők, vagy hogyan kerüljük el, hogy vállalkozásunk a lemaradók közt találja magát?
Az ipar 4.0-ás fejlesztések kiindulópontja a vevői elvárások pontos ismerete. Az Ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt résztvevői ezeket az elvárásokat a program tervezési fázisában, az Egyszerű Fejlesztési Terv elkészítésének első lépéseként, a Kano-modell segítésével határozzák meg. A Kano által kidolgozott modell a termékek jellemzőit négy kategóriába sorolta a felhasználók szemszögéből, az elégedettség és a teljesítmény szintje alapján.
Alaptulajdonság:
Egyszerűen megfogalmazva ezek azon követelmények, amelyeket az ügyfelek elvárnak, magától értetődőnek tekintenek. Ha jól teljesítik, az ügyfelek semlegesek, de ha rosszul végzik, az ügyfelek nagyon elégedetlenek. Kano ezeket a követelményeket "Muszáj"-nak nevezte el, mivel ezen tulajdonságok kiváló teljesítése tulajdonképpen a piacra lépés ára. A szállodákban a tiszta szoba biztosítása például alapvető szükséglet.
Egydimenziós tulajdonság:
Ezek azok a tulajdonságok, amelyekkel általában két céget összehasonlítanak, amelyekben a vállalatok versenyeznek. Hotelek esetén ilyen lehet például az elhelyezkedés.
Indifferens tulajdonság:
Ezek a tulajdonságok olyan szempontokra utalnak, amelyek se nem jók, se nem rosszak, és nem eredményezik sem a vevői elégedettséget, sem az ügyfél elégedetlenségét. Ez kulcsfontosságú lehet a termék tervezésénél és gyártásánál, mert a fogyasztók nincsenek tisztában a megkülönböztetéssel. Fontos, hogy ezeket a tulajdonságokat azonosítsuk a termékben, szolgáltatásban és elhagyjuk őket, ezáltal csökkentsük a termelési költségeket. Ma már ilyen lehet a szállodai szobában elhelyezett vezetékes telefon.
Ellentétes tulajdonság:
Ezek az attribútumok nagy mértékben függnek az egyes vevők preferenciától, pl. némelyek alapvetően elutasítják a high-tech tulajdonságokat és az egyszerűséget tartják szem előtt. Ezeknél a vevőknél egy általunk jónak minősített tulajdonság vevői elégedetlenséget jelenthet. Például a szállodai hirdetésekben olyan luxus minőségről árulkodó fényképek elkészítése, amelyek miatt olyan magas elvárásokat támasztanak az ügyfelek, amelyek a látogatás során a hotel valójában nem tud biztositani.
Vonzó tulajdonság:
Ezek a tulajdonságok elégedettséget biztosítanak, ha teljesülnek, de nem okoznak elégedetlenséget, ha nem teljesülnek. Ezek olyan jellemzők, amelyek általában nem várhatóak. Az ilyen jellegű minőségi tulajdonságok váratlanok, az ügyfelek örömét keltik, és gyakran kimondatlanok. Ha egy hotelben üdvözlő cédulát, ajándék bonbont helyeznek el a szobában.
Az egyes jellemzők besorolása a megfelelő kategóriákba csak körültekintő munkával lehetséges. A leginkább elterjedt módja az egyes jellemzők két eset alapján történő értékelése, melyet az ügyfelekkel kapcsolatot tartók vagy akár az ügyfelek megkérdezésével (akár e-mailben, Google űrlapok vagy egyéb online kérdőívek segítségével, pl. SurveyMonkey vagy Survio) lehet megtudni:
- Hogyan érezné magát, ha a termék rendelkezne ezzel a jellemzővel?
- Hogyan érezné magát, ha a termék nem rendelkezne ezzel a jellemzővel?

A Kano-kérdőív kitöltéséhez az Ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt résztvevői segítséget is kapnak: a termelési, szolgáltatási jellemzőket egy excel táblázat 5 fokozatú skáláján értékelhetik, melyek összesítése alapján megkapják, hogy az egyes jellemző milyen tulajdonságkategóriába tartozik. Az így kapott információk alapján állíthatják össze Ipar4 fejlesztési elképzeléseiket, melyeket az Ipar 4.0 tervezés workshopokon megtanultak alapján önállóan, iparfejlesztési tanácsadójuk, vagy a tervek kidolgozásában együttműködő partnereink segítségével tehetik meg.