GAZDASÁG

Hogyan optimalizálható a komissiózás a logisztikában? Raktári kisokos 6 lépésben

Publikálva

A komissiózás az ellátási lánc egyik igen jelentős és költséges folyamata, a raktári kiadásoknak mintegy felét is kiteheti az erre fordított összeg. Mivel ilyen nagy hatással van a logisztikai költségekre, nem mindegy, hogy milyen hatékonysággal végzik. A szoros versenyben egyre fontosabb továbbá, hogy a raktárakból, logisztikai központokból a végfelhasználó igényeinek leginkább megfelelő formában kerüljenek ki a kiszedett áruk. A teljesség igénye nélkül tekintsük át, hogy milyen szempontok és gyakorlatok játszanak szerepet ennek megvalósításában.

Ember vagy robot?

Egyszerű lenne a témát azzal rövidre zárni, hogy mint a legtöbb iparágban, a logisztikában is eluralkodott a digitalizáció, az automatizáció és a mesterséges intelligencia, végezzenek hát minden folyamatot robotok. Léteznek is szemkápráztatóan gyors automatizált komissiózó rendszerek, amelyek szinte minden emberi beavatkozás nélkül képesek biztosítani az optimális anyagáramlást a raktárakban. Ismerünk olyan robotizált létesítményeket is, ahol nem a komissiózó járja végig a tárhelyeket, hanem robotok sokasága mozgat egész polcokat, és viszi a munkaállomásokhoz, ahol a dolgozóknak csak a jelzett tételeket kell kiszedniük.

Ezek a megoldások azonban mintegy készen érkeznek a raktárakba, és az optimalizáció nagyrészt abban merül ki, hogy a tapasztalatok alapján informatikai módosításokat végeznek. Mivel azonban még a legkorszerűbb raktárakban is fizikai dolgozók százai dolgoznak, akiket nem lehet ugyanazon módszerrel tömegesen „átprogramozni”, szükség van olyan praktikákra, amelyek a manuális komissiózás hatékonyságában hoznak kézzelfogható javulást.

Termékelhelyezés és útvonaltervezés

Egy több tízezer négyzetméteres raktárban, ahol öt-hat szint magasan tárolják a raklapra csomagolt árukat, roppant gondos tervezést igényel, hogy az egyes cikkeket a lehető leggyorsabban lehessen összegyűjteni, miközben figyelni kell azok tömegére, térfogatára, valamint olyan tulajdonságokra is, mint hogy hogyan helyezhetők el a raklapon (például, hogy a folyadékok csak állítva kerülhetnek a rakatba, a sérülékeny dobozok nem terhelhetők).

Értelemszerűnek tűnik, hogy a legnehezebb, illetve legnagyobb térfogatú áruk kerülnek fel először a raklapra, azonban a szedés közben ezt a szempontot néha felülírják egyéb tényezők, mint például az egy tételből összegyűjtendő mennyiség vagy a rakat stabilitása. Ezeket figyelembe véve időnként szükségessé válhat a raktár átrendezése.

Eszközválasztás

Az már csaknem magától értetődő, hogy a raktárlogisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásoknál a papír alapú komissiózás hosszú ideje nem opció. A feladat végzését számos különféle eszköz segítheti az egyszerű okostelefonhoz hasonló változattól az ujjra csíptetett szkennerrel együtt használható, csuklóra vagy karra rögzített terminálon át a ProGlove okoskesztyűig, amelynek köszönhetően a dolgozó mindkét keze szabadon maradhat. A választást többek között a költségek, a munkavállalók kényelme és a komissiózás optimalizálása terén elért eredmények és tapasztalatok segíthetik.

Az anyagmozgatásra használt eszközök kiválasztása esetén döntő szempont a raktár kialakítása. A közlekedési útvonalak mérete nagyban befolyásolja a kézi vagy gépi raklapmozgatók méretét, fajtáját. Az elektromos, vezetőállásos targonca a legkézenfekvőbb megoldás, de elképzelhető, hogy a létesítmények sajátosságai, netán a dolgozók preferenciái a kézi eszköz, az úgynevezett „béka” alkalmazása mellett szólnak.

Folyamattervezés

A komissiózás – a megfelelő informatikai hátteret is feltételezve – valójában nem bonyolult feladat, de ahhoz, hogy ez így lehessen, jól átgondolt folyamatok szerint kell végezni. A folyamatmérnökök és logisztikai specialisták dolga, hogy lépésről lépésre kidolgozzák a pontos munkafolyamatot, és azt szükség szerint időről időre finomhangolják.

Többek között olyan kérdésekben kell dönteniük, hogy milyen szedési eljárást alkalmazzanak, egy-egy komissiózó egyszerre egy vagy több rendelést vesz fel, a termék vagy a tárhelycímke vonalkódját szkennelje szedés közben, hol és hogyan helyezik el a göngyöleget, hogyan gyűjtik a keletkező csomagolási hulladékot, hogyan zajlik a rendelések konszolidálása, stb.

Ügyfelek egyedi igényeinek figyelembevétele

A raktárirányítási rendszerek pontosan kiszámítják egy-egy raklap maximális térfogatát és tömegét, amivel optimalizálható a szállítójármű rakterének kihasználtsága és a fuvarköltség. Ez azonban csak egy elméleti optimum, a rakatképzés során gyakran tekintettel kell lenni az egyes megrendelők, például üzletek sajátosságaira is. Vannak olyan helyiségek, amelyek nem alkalmasak teljes méretű vagy hagyományos raklap fogadására, vagy csak korlátozott magasságú raklapokat tudnak kezelni, ezért kisebb, gördülő változatokra kell kigyűjteni a rendelést.

Ezek az extra tényezők nem mindig építhetők be a komissiózási algoritmusokba, vagy éppen az algoritmusok hiányában a komissiózókon múlik, hogy ezek a szempontok is érvényesüljenek.

Emberi tényező

Itt el is érkeztünk az egyik legjelentősebb faktorhoz. Hiába ugyanis a leghatékonyabb, tűpontos szoftveres megoldások, az ember még mindig nagyon jelentős szerepet játszik a komissiózásban. Ezeken a munkavállalókon múlik, hogy ne csak a szabályokat tartsák be, de a kivételekre is figyelemmel legyenek. Éppen ezért is fontos, hogy életszerű, könnyen érthető lépések kerüljenek a folyamatba, a dolgozók profizmusa, motiváltsága pedig kellő szintű legyen. Szükséges a folyamatos képzésük, továbbá az észrevételeik figyelembevétele és a konstruktív javaslatok beépítése a sztenderd rutinba.

Ahol főtevékenység a raktárlogisztika

A Raben Groupnál a legkorszerűbb raktárirányítási rendszer és korszerű eszközpark járul hozzá a megbízók megrendeléseinek lehető leghatékonyabb összekészítéséhez. A fény- és hangjelzésekkel irányított komissiózás mellett a raktári folyamatok automatizálása is egyre jellemzőbb – alapelv, hogy az Európa 15 országában jelen lévő cégcsoport új létesítményei az iparágban jellemzőnél eggyel magasabb szintet képviseljenek.

A Rabennél azonban a komissiózással legtöbbször nem ér véget a logisztikai feladatok sora: teljes hazai és európai lefedettséget biztosító hálózata révén a vállalat a háztól házig történő disztribúcióban is stabil, megbízható partnerként áll ügyfelei rendelkezésére.


További friss híreket talál az ipar4.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Exit mobile version