Ipar
Automatizáció, fenntarthatóság, hatékonyság
Az intralogisztikai folyamatok modernizációja Magyarországon
Az intralogisztikai rendszerek nagyon látványosan alakultak át az elmúlt néhány évben, nemcsak modernebbek, összetettebbek, de “okosabbak” is lettek. Így a raktárakban, üzemekben használt hagyományos gépek, eszközök már nem feltétlen felelnek meg a mai, megváltozott igényeknek. De hogy állnak az intralogisztikai rendszerek modernizálásával a magyar vállalatok? Ennek járt utána a Jungheinrich.
Az intralogisztikai rendszerek modernizálása már nem csak a nagyvállalatok kiváltsága. Az árak csökkenése, a növekvő igény az automatizációra, illetve a kisebb cégek igényeire szabott megoldások megjelenése folyamatosan bővíti a kis- és középvállalkozások lehetőségeit is. A Jungheinrich az elmúlt években számos vállalat intralogisztikai átalakításában vett részt, így a szakma kihívásai, problémái nem újak előttük. Azonban ahhoz, hogy pontosabb képet kapjon a magyar intralogisztika helyzetéről, kutatást készített közel 150 szakember bevonásával.
A kutatásban 17 különböző szektorban dolgozó, többnyire szenior alkalmazott, közép- vagy felsővezető vett részt, ebből 79% ötven főnél nagyobb cég intralogisztikai folyamatait felügyeli. A felmérésből kiderült, hogy míg a targoncákat, kézi raklapemelőket, állványrendszereket szinte minden cégnél igénybe vesznek a mindennapi munkához, automata tárolórendszereket 11%, vezető nélküli targoncákat mindössze 10%, mobil robotokat pedig csak 7% használ, ami elég alacsony szám, azt figyelembe véve, hogy a válaszadók több mint fele napi több műszakban dolgozik ezekkel az eszközökkel.
Az ágazat legfőbb kihívásaként a megkérdezettek a magas költségeket, a túlzott manuális munkát és a munkaerőhiányt emelték ki – ezekre a problémákra a modern intralogisztika kínál már kézzelfogható megoldásokat. A cégek többsége (66%) fontosnak tartja az automatizálást, és elsősorban a be- és kitárolás, üzemen belüli szállítás, valamint a komissiózás területein alkalmazná. A leghasznosabb beruházás a megkérdezettek fele szerint a mobil robotok (AVG-k, AMR-ek) beszerzése lenne az üzemen belüli szállítási feladatokhoz. Azonban a válaszadók mindössze 5%-a tervezi, hogy egy éven belül bevezet valamilyen raktárautomatizációs megoldást, 45% 1-3 éven belül, a többiek viszont várhatóan csak 3 év múlva fektetnek új eszközökbe.
A Jungheinrich arra is kíváncsi volt, hogy a szakemberek milyen szempontok alapján döntenek az új beszerzésekről: nem meglepő, hogy 82%-nak az ár a legfontosabb, de majdnem ugyanennyire fontos a beszállító szakértelme is (77%). A fenntarthatóság is egyre inkább meghatározó a döntések meghozatalában, ugyanis a válaszadók több mint fele a beszállító kiválasztásánál is hangsúlyozta ennek jelentőségét. Azonban a fenntarthatóság más területen is egyre inkább az előtérbe kerül a cégek számára: a legnépszerűbb fenntartható célok közé tartozik a hulladékcsökkentés, az energiatakarékosság, valamint a CO₂-kibocsátás mérséklése és a megújuló energiaforrások beszerzése. Ezeknek bevezetését pedig leginkább a magas költségek, technológiai korlátok és a tudáshiány akadályozza.
A kutatás világosan rámutat: a hazai vállalatok nyitottak a fejlesztésekre, de a megvalósításhoz elsősorban pénzügyi támogatásra és technológiai tanácsadásra van szükségük, melynek hiánya miatt sokszor elmaradnak a fejlesztések. Van jelenleg is néhány pályázat, melyek segíthetnek a beszerzések költségeinek csökkentésében, a válaszadók rávilágítottak arra, hogy Magyarországon nagyobb igény van intralogisztika modernizálását támogató eszközökre, mert van elmaradás. Az pedig már egyértelműen tapasztalható a szektorban, hogy az automatizálás hiánya a versenyképesség rovására is megy.
További friss híreket talál az ipar4.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
