Connect with us
Booking.com

IPAR4.hu

Hidrogénmobilitás előretörése: út a fenntartható közösségi közlekedés felé

hidrogénmobilitás hidrogén, mint üzemanyag
Forrás: Messer, Freepik

Gazdaság

Hidrogénmobilitás előretörése: út a fenntartható közösségi közlekedés felé

A közösségi közlekedés átalakulása a karbonmentes üzemanyagokra való átállással ma már a klímasemlegesség felé vezető út egyik fontos állomása. A városi és elővárosi buszközlekedésben a hagyományos dízelmotoros járművek helyett alternatív hajtásláncok és üzemanyagok térnyerése figyelhető meg. Ebben a kontextusban a hidrogéntechnológia — főként az üzemanyagcellás buszok és infrastruktúrák esetében — különösen izgalmas szereplővé vált.

Miért lehet valódi alternatíva a hidrogén?

A hidrogén, mint közlekedési üzemanyag, több szempontból is ígéretes:

  • Az üzemanyagcellás járművek emissziója csak vízgőz, tehát zéró helyi szennyezést jelentenek.
  • A hidrogénbuszok viszonylag rövid tankolási idővel és magasabb hatótávval rendelkeznek az akkumulátoros elektromos járművekhez képest egyes útvonalakon.
  • Külvárosi és elővárosi járatoknál, ahol az elektromos busztöltő‑infrastruktúra kiépítése nehézkes, a hidrogén egy életképes alternatíva lehet. Ugyanakkor fontos megérteni, hogy a technológia költségei és az infrastruktúra kiépítésének kihívásai még mindig jelentősek.

A hidrogén a zéró‑emissziós közösségi közlekedés egyik fontos pillére lehet, főleg ott, ahol az akkumulátoros megoldások korlátaival szembesülnek. Kiváltképp igaz ez akkor, ha a hidrogén megújuló forrásból származik – azaz zöldhidrogén formájában kerül felhasználásra –, hiszen így valóban fenntartható és környezetkímélő megoldást kínál.

Német példa a gyakorlatban: működő hidrogénflotta Észak‑Rajna‑Vesztfáliában

Az egyik legelőremutatóbb hidrogénbusz‑projekt jelenleg Németországban, Észak-Rajna-Vesztfáliában zajlik. A REVG Rhein‑Erft‑Verkehrsgesellschaft közlekedési vállalat 26 darab hidrogénmeghajtású autóbuszt állított forgalomba, amelyek a régió különböző városaiban szállítják az utasokat. A projekthez kapcsolódóan saját töltőinfrastruktúra is épült, amely lehetővé teszi a buszok gyors és hatékony tankolását.

Műszaki szempontból a járművek kifejezetten versenyképesek: egyetlen töltéssel akár 350 kilométeres hatótávra képesek, a töltési idő pedig kevesebb mint 10 perc, ami megfelel a hagyományos közlekedési menetrendek igényeinek.

A tapasztalatok rávilágítanak arra, hogy a hidrogénüzemű közösségi közlekedés működőképes és skálázható modell. A kulcskérdések – mint a töltőinfrastruktúra, a járműüzemeltetés logikája vagy az energiaellátás – mind sikeresen integrálódtak egy éles, mindennapi használatban működő rendszerbe.

Komplett megoldás a flottaváltáshoz: a „One-Stop-Shop” modell ereje

Nem elég pusztán az autóbuszokat lecserélni: a sikeres hidrogénmobilitás sokkal inkább átfogó rendszer kérdése. Ide tartozik a hidrogéntermelés, a töltőállomás‑hálózat, az üzemanyag‑szállítás és a flotta üzemeltetésének integrálása.

Ezek együttese a One-Stop-Shop koncepció, amely lehetővé teszi, hogy a flották — akár önkormányzati, közösségi vagy vállalati — egy átláthatóbb, kiszámíthatóbb módon váltsanak át dízelről a hidrogénre. A kulcsszavak: együttműködés, partnerkapcsolatok, hosszú távú stratégia.

Első lépések Magyarországon

Magyarország a hidrogénmobilitás terén még fejlődő stádiumban van, de már láthatók kezdeményezések: 2024-ben már teszt‑üzemek indultak hidrogén‑üzemanyagcellás buszokkal hat vidéki nagyvárosban és Budapesten. Ez fontos lépés: főleg egy olyan piacon, ahol a közlekedés átalakulása nagy költség‑ és szabályozási kihívásokkal jár.

A legnagyobb feladatok között szerepel az infrastruktúra kiépítése, az üzemanyag‑ellátás megbízhatósága és az együttműködés az önkormányzatokkal, üzemeltetőkkel. A beruházások volumene és a szabályozási környezet is kulcsfontosságú a skálázható megoldásokhoz.

Hidrogéntermelés és üzemanyag-szállítás

Mit tanulhatunk a nemzetközi példákból?

Fejlettebb európai modellek mutatják az irányt

Németországban és több más európai országban már zökkenőmentesen működnek hidrogénüzemű buszflották és a hozzájuk tartozó töltőinfrastruktúrák. Ezek a modellek jól szemléltetik, hogyan lehet nagy léptékben is megbízhatóan működtetni a hidrogénalapú közösségi közlekedést.

A technológia nem elég, rendszerben kell gondolkodni

Nem elegendő csupán járműveket beszerezni: a háttérinfrastruktúra – töltőállomások, karbantartó hálózat, hidrogénellátás – legalább ilyen fontos. Az is kulcsfontosságú, hogy a flottaüzemeltetők már a tervezés korai szakaszában bevonásra kerüljenek, és a teljes projekt mögött világos stratégia álljon.

Zöld közlekedés = élhetőbb városok

A hidrogénalapú közlekedés bevezetése jelentősen javíthatja a városi levegő minőségét, csökkentve a károsanyag-kibocsátást. Ezzel párhuzamosan csökkenhet a dízelfüggőség és megerősödhet a városok fenntarthatósága, ami hosszú távon gazdasági előnyöket is hozhat.

Merre tart a hazai hidrogénmobilitás?

Az elkövetkezendő 5–10 évben Magyarországon is reális esély van arra, hogy a hidrogénüzemű buszok és a kapcsolódó infrastruktúrák fokozatosan nagyobb szerepet kapjanak. Különösen külvárosi és elővárosi vonalakon, ahol az elektromos megoldások hatótávja vagy töltési ideje problémát jelenthet, a hidrogénalapú közlekedés versenyképes és környezetbarát alternatíva lehet.

A flottaüzemeltetők számára érdemes már most elindítani egy kisebb léptékű pilotprogramot, amely segít felmérni a technológia működését a saját működési környezetükben. A megfelelő technológia kiválasztása mellett kulcsfontosságú a megbízható partner megtalálása, aki az üzemanyag-ellátástól a töltőinfrastruktúráig minden területen támogatást tud nyújtani. A sikeres átálláshoz elengedhetetlen a hosszú távú költségtervezés és az infrastruktúra lépésről lépésre történő kiépítése – ez biztosítja, hogy a beruházás ne csak fenntartható, hanem gazdaságilag is megtérülő legyen.

Messer: megbízható partner a hidrogénmobilitásban

A Messer mint globális szereplő mindezen fejlesztésekben aktívan részt vesz – legyen szó technológiai és infrastruktúra‑szállításról, szolgáltatásnyújtásról vagy partnerségi megoldásokról. A cég az elmúlt években számos hidrogénalapú közösségi közlekedési projektet támogatott Európa-szerte, a teljes körű, „end-to-end” megközelítést alkalmazva: hidrogéntermelés, töltőállomás‑technológia, üzemanyag‑ellátás és flotta‑támogatás egy kézből.

A vállalat a hidrogénmobilitás fejlesztése érdekében nemzetközi szinten is együttműködésekre törekszik: ilyen például a SympH2ony GmbH, egy közös vállalat, amelyet a Messer a Toyota Tsusho-val hozott létre. Ez az együttműködés teljes körű mobilitási megoldást kínál flottaüzemeltetőknek – a hidrogén előállításától a járművek működtetéséig a „H2 One Stop Shop” koncepció keretében.

Magyarországon is több kísérleti és pilotprogramban vesz részt, amelyek fontos alapot teremthetnek a jövőbeni országos hidrogénmobilitási átálláshoz. A Messer különösen nagy hangsúlyt fektet a biztonságos, fenntartható és költséghatékony üzemeltetésre, így ideális partner lehet önkormányzatoknak, közlekedési vállalatoknak és flottaüzemeltetőknek egyaránt. Érdemes már most felvenni a kapcsolatot a vállalat szakértőivel, ha valaki hidrogénalapú közlekedési megoldásokban gondolkodik.

Tudj meg többet a Messer hidrogénmobilitási megoldásairól, és tervezd meg velük együtt a jövő közlekedését!


További friss híreket talál az ipar4.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

További cikkek itt: Gazdaság

Advertisement Booking.com
 

Népszerű

Advertisement

Facebook

Gazdaság

Ipar

Advertisement
To Top